Radarlar Kazaları Azaltmada Başarısız Oldu

Radarlar Kazaları Azaltmada Başarısız Oldu
Bayram tatilinde kurulan radarlar tartışma yarattı. Uygulamanın kazaları azaltmadığı belirtildi.

Kurban Bayramı Radarları Tartışma Yarattı: Tuzak mı, Gelir Kapısı mı?

Kurban Bayramı süresince otoyol ve karayollarında hız sınırlarının sıkça değiştiği güzergahlarda kurulan radarlar, milyonlarca sürücüyü etkiledi. Kesilen cezalar ve artan trafik kazaları, uygulamaların amacını tartışmaya açtı.

Kısa Dalga - Kurban Bayramı boyunca otoyol ve karayollarında hız sınırlarının sıkça değiştirildiği güzergâhlarda yerleştirilen radarlar, milyonlarca sürücüyü doğrudan etkiledi.

Rekor Ceza Kesildi

Cumhuriyet'te yer alan habere göre ilk günde 2 milyonu geçen denetim yapılan araçlardan 12 bin 407’sine radar cezası kesilirken sadece bir günlük ceza tutarı en az 26.9 milyon TL’ye ulaştı. Bu durum, kamuoyunda iktidarın “Radar cezaları bir tuzak mı yoksa yeni devlet gelir kapısı mı” sorusunu gündeme getirdi.

Bakanlık Savunmada, Siyasilerden Eleştiri

İçişleri Bakanı Ali Yerlikaya, radar uygulamalarının amacının “trafik kazalarını önlemek ve can kayıplarını azaltmak” olduğunu belirtti. Sürücülerin eleştirileri devam ederken AKP içerisinde de uygulama çatlaklara neden oldu. CHP’li vekil İnan Akgün Alp, 2023’te 68 milyar TL’ye ulaşan trafik cezası gelirlerinin, yeni dönemde 1 trilyon TL’yi bulabileceğini öne sürdü.

Uzmanlar Ne Diyor?

Siyasal iktisatçı İnan Mutlu da son beş yılda ölümlü ve yaralanmalı trafik kazalarının yüzde 77.6 oranında arttığını belirterek “Bu tablo, kamuoyunda güvenlik politikalarının etkinliğini sorgulatıyor. Aynı dönemde trafik cezalarının reel tahsilatı ise yüzde 61.5 arttı. Ancak bu artışın kazaları azaltmakta etkili olmadığı ortada. Cezaların bir caydırıcılıktan ziyade gelir kapısı olarak kullanıldığı izlenimi yaygınlaşıyor” dedi.

Bütçedeki Payı Artıyor

Mutlu’ya göre trafik cezalarının genel bütçedeki payı düşük görünse de devletin bu alana ilgisi artıyor. Mutlu, “2021’de ceza gelirlerinin bütçedeki payı binde 4.9 iken 2024’te bu oran binde 5.1’e, 2025’in ilk dört ayında ise binde 6.4’e çıktı. 2023’te 21 milyar liralık hedefin yerine 43.5 milyar lira toplandı. 2024’te hedef yüzde 168 artırılarak 55 milyar lira yapıldı ve yılın ilk dört ayında 53.5 milyar liraya ulaşıldı” diye konuştu.

Devlet Gelir Kapısı Olarak Görüyor

Mutlu, bu verilerin devletin cezaları vergi dışı bir gelir kalemi olarak gördüğünü açıkça ortaya koyduğunu vurgulayarak “Seçimsiz bir yılın getirdiği rahatlıkla, yurttaş üzerindeki mali baskı artırılmış durumda. Ekonomik daralma içindeki bütçe, küçük kalemlerden maksimum tahsilat arayışında. Faiz ödemeleriyle ezilen kamu maliyesi için trafik cezaları da artık ‘sinekten yağ çıkarma’ politikasının parçası haline gelmiş durumda” ifadelerini kullandı.

Bayram Bilançosu Acı

2024’ün Kurban Bayramı’nda, ilk dört gün içinde toplam 2 bin 993 trafik kazası meydana geldi. Bu kazalarda 26 kişi hayatını kaybetti, 5 bin 345 kişi ise yaralandı. 2025 Kurban Bayramı’nın ilk dört gününde ise 2 bin 960 trafik kazası yaşandı. Bu kazalarda 32 kişi yaşamını yitirdi, 4 bin 817 kişi yaralandı.

Haber Merkezi

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.